Sirkka Rousun hyvinvointipolitiikkaa käsittelevän luennon innoittamana etsin valtion ja kunnan tasoisia linjauksia koskien hyvinvointipolitiikkaa. Nopean googlen käytön jälkeen löysin muutamia hyvinvointiohjelmia. Mikkelin 2011- 2012
(http://www.mikkeli.fi/en/liitteet/03_mikkeli-tieto/03_julkaisut/hyvinvointiohjelma_2011_2012.pdf) ja Sosiaali- ja terveysministeriön hyvinvointi 2015 -ohjelman. (http://pre20090115.stm.fi/ak1171526287050/passthru.pdf) Käsittelen nyt ajatuksiani sosiaali- ja terveysministeriön Hyvinvointi 2015 ohjelmasta, joka käsittelee sosiaalialan pitkän aikavälin tavoitteita.
Ohjelmassa on visiota, mutta se pysyy
tiukasti perinteisissä sosiaalialaan sisällöissä. Jäinkin pohtimaan, onko järkevää,
että sektorirajat ohjaavat tiukasti ohjelmatyötä. Ihmisen hyvinvoinnin kannalta
nimittäin sosiaalisektorin lisäksi esimerkiksi ilmasto ja talouskysymykset
tulisi mielestäni nivoa hyvinvointiohjelmaan.
Joka tapauksessa Hyvinvointi 2015 -ohjelman
sisällössä on sosiaalialan näkökulmasta tärkeä painatus. Ohjelman sisältö ja
suuret linjat, laajat tavoitteet, keskittyvät oleellisiin asioihin suomalaista
yhteiskuntaa ajatellen sosiaalipolitiikan näkökulmasta. Ohjelmassa on neljä päätavoitetta: ”Toimintakyvyn ja
hyvinvoinnin edistäminen, jolla turvataan mahdollisuus itsenäiseen ja
ihmisarvoiseen elämään kaikissa elämänvaiheissa kaikille ihmisille, työelämän
vetovoiman ja joustavuuden lisääminen, köyhyyden ja syrjäytymisen ehkäisy sekä turvata
riittävä ja monipuolinen hoiva sekä toimeentulo kaikissa elämänvaiheissa.”
Puolestaan ohjelman seuranta on
kirjattu tiiviisti. Seuranta onkin tärkeä osa ohjelman käytön varmistamista, mutta se ei yksin riitä. Vaikka
sosiaali- ja terveysministeriöllä on hyvät viestintä kanavat ja käytännöt
ohjelmien jalkauttamisessa monesti hyvät asiat jäävät ministeriön ja kuntien
väliin ikuiselle matkalle.
Toivonkin, että ohjelmatyön
jalkauttaminen kiinnitettäisiin ministeriössä huomiota. Havaintoni mukaan useat
hyvät ohjelmat tavoitteineen, eivät tavoita käytäntöä. Aivan kuten käytännön
tarpeet eivät usein tavoita ministeriötä. Vaikkakin juuri minun kaltaisten sosiaalialan ammattilaisten tulisi käytännön tasolla pohtia sitä, kuinka tavoitetta voidaan edistää juuri minun työssäni.
Toivon myös, että kunnissa on luettu
tämä ohjelma huolella ja nyt valmistellaan kuntien hyvinvointiohjelmaa.
Epäilen, ettei näin ole. Toivottavasti olen väärässä ja ohjelman jalkauttamistyö on edennyt paremmin kuin minä uskon.
Lähteet:
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2007:3 Hyvinvointi 2015 -ohjelma. Sosiaalialan pitkän aikavälin tavoitteita.
Lähteet:
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2007:3 Hyvinvointi 2015 -ohjelma. Sosiaalialan pitkän aikavälin tavoitteita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti