Tiistaina on johtamisen tentti. Huomaan, etten ole ehtinyt valmistautua
tenttiin niin kunnianhimoisesti kuin ajattelin. Petri Virtasen ja Jari
Steenvallin Julkinen johtaminen -kirjan palautuspäivä koitti eilen ja
tästä syystä naputtelin tenttikirjasta itselleni tiivistelmän. Pohdin,
että ehkä taas kerran asetin tavoitteeni liian korkealle. Ehkä minun
tulee opiskella nimenomaan olemaan kohtuullinen itselleni ja luottaa siihen, että kirjojen lukemisen ei tarvitse olla pänttäämistä.
Kirjan
sisältö jullkisesta johtamisesta oli minulle käytännön kautta tuttua. Se auttoi minua nivomaan ajatuksiani julkisesta johtamisesta
teoreettiseen kontekstiin. Olen toiminut julkisissa luottamustehtävissä
yli kymmenen vuotta ja saanut seurata erilaisia johtajia töissään. Kuten
Virtasen & Steenvallin kirjassa todettiin: ”Julkishallinnon
johtamisessa on suuria eroja verrattuna muualla yhteiskunnan sektoreilla
toimivien organisaatioiden johtamiseen.” Tämä asia on näyttäytynyt
käytännössä silloin, kun uudet johtajat tulevat yksityissektorilta.
Kärsimättömyytenä ja tuskaisuus saattaa iskeä, mikäli johtaja on
tottunut viemään asioita nopeasti eteenpäin ilman demokratiaprosessia ja vuoropuhelun kunnioittamista.
Kun yksityissektorilta siirtynyt johtaja oppii hahmottamaan julkista johtamisjärjestelmää, jotkut sopeutuvat
ja jotkut haluavat palata yksityissektorille.
Kirjan
vertaus johtamisesta moniottelijan ammattitaitoon, on mielestäni
kuvaava. Moni tilanne, joka vaatii johtamista, vaatii myös näkemystä ja
visioita siitä, kuinka asioiden tulee mennä. Aika ajoin johtaja on
ristipaineessa ja vahva johtaja kestää paineen sekä ohjaa työtä siihen
suuntaan, kun hän sillä hetkellä näkee järkeväksi.
Virtasen
ja Steenvallin mukaan julkinen johtaminen vaatii osaamista ja
asiantuntemista. Tarvitaan kykyä käsittelliseen ajatteluun,
vuorovaikutukseen, tavoitteellisuuteen, optimaaliseen
työskentelyolosuhteiden rakentamiseen, kokonaisuuden hallintaan,
julkishallinnon arvopohjan huomiointiin ja uudistumiseen. Usein ylin
johto on perillä kokonaisuudesta, muttei välttämättä kykene suuren kuvan
rinnalla huomioimaan tarpeeksi käytäntöä. Käytännön tasolla haaste on
usein päinvastainen.
Etenkin
muutostilanteessa, kuten työpaikallani Helsingin sosiaali- ja
terveysvirastossa, olisi tärkeää, että johto olisi perillä
valtuusto, kaupunginhallitus tason linjauksista. Jotta tämä tieto olisi
kaikilla, pitäisi kiinnittää erityistä huomiota siihen, että ainakin johto
seuraa päätöksen tekoa. Uskon, että näin ristiriidat työssä vähenisi sekä argumentit, miksi jotakin tehdään, paranisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti