Huomaan surfaavani jo taitavasti Metropolia ammattikorkeakoulun intranetissä ja havaitsen, että pääni sisäinen kaaos löytää muotoaan. Samanaikaisesti opiskelijaidentiteettini hakee paikkaansa. Mitä opiskelu vaikuttaa minulle? Mitä tarkoittaa se, että olen jälleen aikuisopiskelija? Kuinka saan ajankäyttöni ja arkeni välisen yhtälön toimimaan?
Koen haasteet motivoivina tekijöinä. Olen määrätietoinen ihminen ja minulle on tärkeä toimia niin, että saan jatkuvasti uutta ajattelun aihetta. Olen opiskellut molemmat ammatilliset tutkintoni työn ohella, hyödyntäen työelämän ja koulutuksen välistä vuorovaikutusta. Joustava ja vastuullinen opiskelutyyli sopi minulle loistavasti. Olen yhteistyökykyinen sosionomi (amk), ylioppilas ja lähihoitaja. Olen taitava organisoimaan ajankäyttöäni ja pystyn kantamaan vastuuta. Johtoajatukseni on, että vien loppuun sen, mihin ryhdyn.
Avoin ja myönteinen suhtautuminen uusiin asioihin ja tilanteisiin ovat olleet aina lähtökohtana toiminnalleni. Kriittinen ajattelu ja itseohjautuvuus oppijana ovat varmasti vahvuuteni Mezirowin mukaisen aikuiskasvatuksen ja uudistavan oppimisen näkökulmasta. Toimintaverkostoni työpaikallani, ammattiyhdistys ja poliittisessa toiminnassa tarjoavat minulle mahdollisuuden harjoittaa kriittistä reflektiota, keskustella ja pohtia sekä toimia uudistavan oppimisen vaiheiden mukaisesti.
Koen haasteet motivoivina tekijöinä. Opiskelussani on ollut taukoa ja kaipaan opiskelun kautta uudenlaisia näkökulmia. Uudistava oppiminen liittyy Jack Mezrow:n yms. mukaan elinikäiseen oppimiseen ja ajatukseen siitä, että sen aikaperspektiivi painottuu tulevaisuuteen. Haluan katsoa tulevaan myönteisin mielin, elää elämäni oppien uutta ja kehittyä ammattilaisena sekä ihmisenä läpi elämäni.
Opiskelun ja työelämän välinen vuoropuhelu on opettanut minua ymmärtämään erilaisia työyhteisöjä, niiden toimintatapoja ja minua itseäni sosiaalialan ammattilaisena. Tällä hetkellä työskentelen päihdepsykiatrian klinikalla sosiaaliohjaajana, toimin oman työpaikkani terveys ja päihdepalvelut – osaston henkilöstötoimikunnassa sekä Helsingin sosialidemokraattisen valtuustoryhmän jäsenenä. Tämä tarjoaa minulle näkökulmia toimia yksityiskohtia ja suuria kokonaisuuksia huomioiden. Tähän työhön jatko-opinnot toisivat tärkeää näkökulmaa.
Oppiminen kuuluu työelämään osana inhimillisten voimavarojen kehittämistä. (Eteläpelto ym. 2007, 179). Tämä ajatus vallitsee omalla työpaikallani ja esimieheni suhtautuukin myönteisesti jatko-opintopyrkimyksiini. Opiskeluintoni lähtee kuitenkin omasta halustani sekä arviostani, että seuraavien vuosien aikana minun on mahdollista suorittaa ylempi ammattikorkea koulututkinto.
Koen, että oppiminen koulutuksen ja työelämän vuoropuheluna on toimiva tapa minulle opiskella. Olen juuri sellainen ihminen, jonka tuleekin olla aikuisopiskelija. Osaan suhtautua kriittisesti uusiin ehdotuksiin, vaikkakin pidän työni kehittämisestä. Tulen toimeen ihmisten, asioiden ja tietotekniikan kanssa sekä olen aina onnistunut ajankäyttöni järkeilyssä. Kohti haasteita siis.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti