Jouduin aloittamaan opinnäytetyöni
suunnitelman alusta minusta johtumattomista syistä. Vaikka aluksi asia harmitti
minua, loppujen lopuksi asiassa on paljon myönteistä. Päädyin tekemään
opinnäytetyöni 7.-9 luokkalaisten osallisuudesta peruskoulussa yhdessä
opiskelukaverini kanssa.
Opinnäytetyön
tarkoitukseksi muodostui selvittää osallisuutta peruskoulussa koulun
henkilökunnan toimenpiteiden lisäämisessä osallisuuden näkökulmasta, mikä
tarkentui myöhemmin suunnitelmassa nuorten osallisuudeksi Ylä-Malmin
peruskoulussa. Jotta tutkimuksessa voitiin edetä, meidän tuli perehtyä
tutkimuskäsitteisiin ja ilmiöihin nuorten elämässä sekä kouluissa.
Teorian syventyessämme huomasimme,
kuinka teorian pohdinta tarjosi mahdollisuuden luoda näkökulmaa tutkittavaan
aiheeseen ja keskustelut meidän opiskelijoiden välillä sosiaalisessa mediassa
edistivät tutkimuksen etenemistä, koska asumme erikaupungeissa ja tapaaminen ei
aina onnistu. Päädyimme pohtimaan tutkimuksemme toimintaympäristöksi Ylä-Malmin
peruskoulua sen sosioekonomisen aseman näkökulmasta.
Perehdyimme nuorten elämässä esiintyviin
erilaisiin ilmiöihin tässä ajassa. Tärkeää on mielestämme perehtyä siihen, että
perheet ja ihmiset elävät yhä erilaisemmilla tavoilla ja kulttuurit perheissä
vaihtelee. Koulu, toimintaympäristönä, voi olla nuorelle tärkeä voimavara
etenkin, jos kotona on vaikeaa.
Teoriaan tutustuessani havaitsimme,
että osallisuus on yhteiskunnassamme ajankohtainen aihe kuten myös nuorten
syrjäytymisen ennalta ehkäisy. Osallisuus on ajankohtainen lähestymistapa, kun
julkisia palveluita kehitetään. Osallisuudella voidaan nähdä olevan
mahdollisuus tukea nuoria kokemaan itsensä elämänsä aktiivisina toimijoina niin
koulussa kuin yhteiskunnassakin ja siten myös ehkäistä syrjäytymistä.
Hirsjärvi et al. toteavat, että tutkimusstrategian ja tutkimusmetodin valinta riippuu valitusta tutkimustehtävästä tai tutkimuksen ongelmista (Hirsjärvi, Remes, & Sajavaara 2010: 132). Koska tutkimuksemme pääongelmaksi osallisuuden Ylä-Malmin peruskoulussa henkilökunnan näkökulmasta, sen rajasi tutkimuksen lähestymistapaa sekä vaikutti vahvasti tutkimusmenetelmän valintaan.
Teoriaan nojaten päädyimme
määrittelemään tutkimuksemme laadulliseksi tutkimukseksi, jonka tavoitteena on
tutkia, kuinka nuorten osallisuutta voidaan lisätä Ylä-Malmin peruskoulussa. Halusimme
selvittää, mitä Ylä-Malmin peruskoulussa tapahtuu osallisuuden näkökulmasta,
etsiä uusia näkökulmia ja löytää uusia ilmiöitä Ylä-Malmin peruskoulun arjesta
osallisuuden näkökulmasta, selvittää osallisuutta käytännön työntekijöiden työn
näkökulmasta ja kehittää uusia näkökulmia koulujen osallisuuteen. Tutkimuskysymykseksi
määrittyi: ” Millaisin keinoin Ylä-Malmin peruskoulun henkilökunta tukee
nuorten kasvua aktiivisiksi ja yhteisvastuuta kantaviksi kansalaisiksi?”
Koska haastattelun vahvuutena on tiedonkeruumuotoihin, Hirsjärven et al. mukaan se, että siinä voidaan säädellä aineiston keruuta joustavasti tilanteen edellyttämällä tavalla ja vastaajia myötäillen, valitsimme sen tiedonkeruu menetelmäksemme. (Hirsjärvi, Remes, & Sajavaara 2010: 204-205.)
Näin
päädyimme suunnittelemaan tekevämme opinnäytetyömme Ylä-Malmin peruskoulun työntekijöiden
keinoista edistää nuorten 7-9 – luokkalaisten osallisuutta.
LÄHTEET:
Hirsjärvi, Sirkka - Remes, Pirkko - Sajavaara, Paula 2010:
Tutki ja Kirjoita. Kustannusyhtiö Tammi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti