Tutkimusreferaatti psykologian maisteri Virpi Pöyhösenväitöskirjasta: ”Defending behavior inbullying situations”- Kiusatun oppilaanpuolustaminen ja tukeminen
Valitsin aiheeksi Virpi Pöyhösen väitöskirja,
joka käsittelee kiusatun oppilaan puolustamista ja tukemista, koska
koulukiusaamisesta keskustellaan paljon ja se koskettaa jokaista suomalaista
vähintään omien koulumuistojen kautta. Olin myös asettanut itselleni
tavoitteeksi opintojen aikana poistaa ruoste englannin kielestä, joten valitsin
englannin kielellä kirjoitetun väitöskirjan. Virpi Pöyhösen väitöstutkimus
esitettiin 16. elokuuta 2013 Turun yliopistossa.
Asiaa on tutkittu aikaisemminkin. Aiempien
tutkimusten mukaan vain joka viides puuttuu kiusaamiseen. Tutkimusten mukaan
koulun alku ei ole kaikille riemukasta aikaa. Suomessa joka kymmenes
perusopetukseen osallistuva koululainen on koulukiusattu. Jotta lapsia ja
nuoria voidaan rohkaista puuttumaan kiusaamiseen, on tiedettävä mitkä tekijät
vaikuttavat kiusatun oppilaan puolustamiseen.
Virpi Pöyhösen
väitöstutkimuksessa koulukiusaamiseen puuttumista käsitellään tuoreista
erilaisista näkökulmista. Koulukiusaamiseen puuttuminen riippuu myös puuttujan
statuksesta luokassa. Tutkimuksen mukaan mukavana pidetyn tai muuten suositun
oppilaan on helpompi toimia kiusaamistilanteessa.
Virpi Pöyhösen
väitös koostuu neljästä osatutkimuksesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin kahta
tutkimusprosessia ja niiden tutkimusaineistoja. Toisena aineistona on Kaarina
Cohort opiskelu noin 500 neljäs- ja kahdeksasluokkalaista Turun seudulta.
Toisessa datana oli Kiva Koulu –ohjelma vaikuttavuustutkimus noin 6500 kolmas-,
neljäs ja viidesluokkalaista ympäri Suomea.
Väitöskirjan tulokset osoittavat, että
kiusatun oppilaan puolustamiseen vaikuttavat useat yksilön sisäiset ja
yksilöiden väliset tekijät kuten asema ryhmässä. Sisäisiä seikkoja on yksilön
empatia, sosiaaliset kognitiot. Opettajan rooli nousee tärkeäksi
koulukiusaamiseen puututtaessa. Pöyhönen kysyi tutkimuksessaan koululaisilta
myös, kokevatko he, että opettaja puuttuu ja pystyykö opettaja puuttumaan
kiusaamiseen. Jos opettaja tuomitsee selkeästi kiusaamisen, oppilaiden on
helpompi asettua kiusatun koulukaverin puolustajaksi.
Väitöstutkimuksen mukaan koululuokissa, joissa
kiusaavat oppilaat ovat suosittuja, puolustetaan kiusattua vähemmän.
Kiusaamisen kitkemisen kannalta on tärkeää, että luokan ilmapiiri ei tue
kiusaamista. Myös opettajalla on tässä suuri merkitys. Pöyhösen tutkimuksessa
koululaisilta kysyttiinkin, pystyykö opettaja puuttumaan ja puuttuuko tämä
kiusaamiseen.
Väitöstutkimuksen mukaan koulukiusatun
oppilaan puolustamiseen vaikuttaa myös koko koululuokan ilmapiiri ja
hierarkiat. Oppilaat saattavat pelätä, että heitäkin aletaan kiusata.
Tutkimuksen mukaan pidetty oppilas uskaltaa puuttua kiusaamiseen paremmin kuin
ei pidetty.
Lisäksi yksilön ominaisuudet, kuten empatia
ja pysyvyyden kokemus, vaikuttavat siihen, puolustaako oppilas kiusattua
luokkatoveriaan. Pöyhönen on huomannut, että kiusatun oppilaan puolustajaksi
nousee usein oppilas, joka on luokkatovereidensa joukossa joko pidetty tai
suosittu.
Tutkija Virpi Pöyhönen on huomannut väitöskirjaa
tehdessään myönteisen muutoksen koulukiusaamisen vastaisessa työssä. Opettajat
tarvitsevat työvälineitä, selkeitä keinoja puuttua kiusaamiseen.
Tutkija pitää tärkeänä entisten kiusattujen
haastatteluja. Hän neuvoo harjoittelemaan puuttumista kiusaamistilanteisiin.
Pöyhösen tutkimustuloksia on jo hyödynnetty kiusaamisen vastaisessa KiVa Koulu
– ohjelmassa, Kiva Koulu –ohjelma, koskettaa minua, sillä sitä sovelletaan
minun kahden koululaisen koulussa.
Väitöstutkimus herätti ainakin minussa toiveikkuutta ja
ajatuksen, että koulukiusaamistyö etenee Kiva Koulu – ohjelman muodossa.
Tavoitteena tulee olla koulukiusaamisen väheneminen ja loppuminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti