Suomen
politiikassa eletään mielenkiintoista aikaa. Edessä on toukokuussa 2014
eurovaalit ja keväällä 2015 eduskuntavaalit. Eurovaalit ratkaisevat sen, millä
tasolla rasististen puolueiden kannatus on koko Euroopassa. Suomessa
Perussuomalaisten nousussa on se hyvä puoli, että puolueen puheenjohtaja Timo
Soini edustaa vähemmistöä ja on mahdollista, että rakenteen ansioista Perussuomalaisten
kannatus ja sisäiset haasteet turvaavat sen, ettei vahvaa rasistista puoluetta
ole noussut tai nouse Suomen puoluekartalle. Mielenkiintoista on nähdä, kuinka
valta jakautuu tulevissa vaaleissa ja kuinka se vaikuttaa työhöni sosiaaliohjaajana
esimerkiksi valtion budjettiratkaisujen muodossa.
Keskustelussa
pohdittiin poliittista toimintaa ja sosiaalialan työntekijän vastuuta
osallistua siihen. Olen itse hyväksynyt ajattelussani sen näkemyksen, että minulla
on vastuu tuoda esiin epäkohtia, joita havaitsen työssäni sosiaaliohjaa ja minun
tulee ymmärtää työni yhteiskunnallinen luonne, huolimatta siitä toiminko itse
politiikassa tai en. Tosin vaikuttamisen halu sisälläni ja epäoikeudenmukaisuuden
havaitseminen on ajanut minut mukaan politiikkaan.
Rasismin
nousu on Euroopassa todellisuutta ja siitä tulee keskustella. Näin ihmiset saavat
asiaan näkökulmaa. Uskon, että ihmisistä huolenpito ja tasa-arvoa edistävät
palvelut toimivat vastavoimana rasismille. Eriarvoisuus, kasvavat hyvinvointi
ja tuloerot tarjoavat pinnan myös rasismin kasvulle. Kun kaupungin osat
eriarvoistuvat, myös ongelmat kasaantuvat aluekohtaisesti. Suomessa ilmiötä on
syytä ennalta ehkäistä, mutta samanaikaisesti käydä aktiivista keskustelua
aiheesta.
Rasismin
vastaiseen näkökulmaan tulee kiinnittää huomio aina ihmistyössä. Kun työskentelen
sosiaalityöntekijänä tai sosiaaliohjaajana rikollisten ja psyykkisesti vakavasti
sairaiden ihmisten kanssa, arvostava kohtaaminen on työssä ehdottoman tärkeää. Asiakkaanamme
on myös erikulttuurien edustajia. Ihmiselle on annettava mahdollisuus ja
kohdattava heidät avoimin mielin. Myönnän sen, että itsellänikin ennakkoluulot
nousevat aika ajoin esiin, mutta haluan taistella omia ennakkoluuloja ja yleistyksiä
vastaan. Käsitykseni mukaan jokaisella ihmisellä on ennakkoluuloja ja niiden
vastaista työtä tulee tehdä läpi elämän. Kysymys on paljolti siitä, antaako
ennakkoluuloille vallan vaikuttaa toimintaan ja ihmisille mahdollisuuden todistaa
ennakkoluulon vääräksi. Tätä samaa arvostavaa otetta odotan myös muilta työpaikallani.
Sosiaalialan
työntekijöillä on tärkeä rooli siinä, kuinka työtä tehdään. Erilaiset
ihmisryhmien kanssa työskentely, kuten nuorten, rikollisten ja vähemmistöjen
kanssa työskentely haastaa työntekijän vuorovaikutukseen niin asiakkaiden
kanssa kuin päättäjienkin kanssa. Tämä vaatii herkkyyttä sekä kykyä löytää oikea
tyyli- ja tapa puhua ryhmien kanssa. Arvostava tasa-arvoinen kohtelu tukee ihmisiä
ja edistää yhteiskuntarauhaa. On syytä huomioida, että kohtaamisessa kaikki
vaikuttaa. Omassa työssäni olen pohtinut usein pukeutumistani, ettenkin
silloin, kun olen töistä suoraan menossa esimerkiksi kaupunginvaltuuston
kokoukseen tai johonkin iltatilaisuuteen, mikä edellyttää siistimpää
pukeutumista. Oma tyylini on mukautunut siihen, että käytän usein farkkutakkeja
jakkuina, koska ne sopivat työhöni ja politiikkaan, koska en voi kuvitella
työskenteleväni jakkupuku päälläni.
Usein
asiakkaille tarjotaan palvelua, joka ei jousta asiakkaan tarpeen mukaan. Toimintatapa
on usein sellainen, että tässä on palvelu, voit valita otatko tai jätätkö
palvelun ottamatta. Monesti todetaan vielä, että asiakkaalla on vapaus ottaa
apua vastaan tai ei. Harvemmin pysähdytään herkällä korvalla kuulemaan asiakasta
ja käydään oikeasti keskustelua siitä, mitä asiakas tarvitsee ja miten se voitaisiin
hänelle järjestää. Ihan kuin Ignaas Devisch totesi, että kun Hollannissa
tehdään asiakastyötä kadulla, on tärkeää kiinnittää huomio ensi kohtaamiseen ja
itsellä on oltavassa erilaisia auttamistyökaluja, joita asiakkaalle voi
tarjota, kun kuuntelee ensin, mitä asiakas kaipaa. Yksi iso mahdollisuus on asiakkaan
kohtaamisessa, sellaisena kuin hän on, ilman sosiaalipalvelun rajoituksia siitä,
millainen asiakkaan tulee olla palvelun piirissä. Näin voidaan edistää hyvinvointia
ja luottamusta viranomaisten ja syrjäytyneiden sekä syrjäytymisvaarassa olevien
asiakkaiden välillä.
Monesti
palvelujärjestelmä tarjoaa raamin, johon asiakkaan tulee sopia. Se, että asiakkaan,
joka ei elä yhteiskuntakelpoista elämää, hoitomotivaatio ja päihdemaailman
kuviot ovat sillä mallilla, että asiakas voisi ottaa hoitoa vastaan sekä hän
ottaisi asiakseen suunnata päihdepoliklinikalle, ei usein tapahdu samalla
kertaa. Syrjäytymisen ja rasismin rinnalle tarvitaan osallisuutta ja
tasa-arvoista, ihmistä arvostavaa kohtelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti