Osaamisen johtamisella tarkoitetaan johtamista, jossa yhdistyvät ihmisten tiedot ja taidot, organisaation osaaminen ja organisaation tavoitteet. Osaamisen johtaminen on moniulotteinen käsite. Osaamisen johtamisen fokus on osaamisen hallinnassa ja kehittämisessä sekä ihmisten johtamisen taidoissa. (Hyrkäs 2009. 64-64)
Suomessa on korostettu viime vuosina voimakkaammin innovaatioiden
merkitystä suomalaista kilpailuetua tuovana tekijänä muuttuvassa kansainvälisessä
ympäristössä. (Alasoini 2009: 1-2) Salojärven mukaan (2009) toimenpiteinä osaamisen
johtaminen tarkoittaa esimerkiksi henkilöstön innostamista ja kehittämistä,
yhteistyön ja prosessien hiomista, brändin rakentamista, tuotekehitystä,
tiimityöskentelyä, dialogia ja osaamisen jakamista yrityksen sisällä,
asiakkaiden ja verkostojen kanssa. (Salojärvi 2009: 148)
Käsitteenä osaamisen
johtaminen on elänyt Suomessa 1990-luvulta lähtien. Käsitteenä se ei ole
yksiselitteinen, vaan osaamisen johtamista voidaan tarkastella ainakin
henkilöstön kehittämisen, kompetenssien kartoittamisen sekä tiedontallentamisen
näkökulmaista. (Salojärvi 2009: 148)
Salojärven (2009)
mukaan osaamisen johtamisesta voidaan erottaa erilaisia ”kehitysasteita”, joita
ovat 1) henkilötön kehittämis- ja koulutustoiminta ilman yrityksen strategiaan
liittyvää päämäärää, 2) Pyrkimys osaamisen kartoittamiseen ja taltioimiseen
laajempaa käyttöä varten organisaatiossa 3) Osaamisen johtamisen näkeminen
kokonaisvaltaisena kehittämistoimintana koko organisaation tulevaisuuden
päämäärää kohden ja 4) Osaamisen johtamisen tavoitteet on uuden. innovatiivisen
tiedon ja osaamisen luominen organisaatiossa ja verkoistoissa. (Salojärvi 2009:
148-149)
Markkinoilla ja
ympäristössä piilevät mahdollisuudet voidaan johtaa innovaatioiksi.
Työterveyslaitoksen internetsivuilta löytyvän seuraavan 5-kohtaisen
periaateohjelman esimiehelle (Innovaatiojohtaminen):
- Organisoi joustavuutta ja minimoi byrokratia. Rakenna konsernitasosta
"rahoitusyhtiö", joka mahdollistaa yksiköiden itsenäisen
toiminnan lisäarvon rakentajina.
- Aseta
rajat ja osallista ihmiset tekemään itse strategia omalle yksikölleen. Auta henkilöstöä elämään strategiaa ja
vältä kirjallista, kaikille valmiiksi pureksittua strategiaa.
- Hanki osaamista ja oppeja ulkoapäin sekä kyseenalaista, ja etsi ideoita ulkopuolelta. Rakenna
erilaisia kumppanuuksia.
- Tue
pitkän aikavälin kehitystä ja varo leikkaamasta kriittistä osaamista
muutoksessa. Palkitse ja tue kriittisyyttä, asiakasosaamista, ideointia,
toisten innosta, lopputuloksia ja vastuun kantamista.
- Huolehdi, että asiakaspalaute hyödynnetään. Johda
asiakaspalautteen hyödyntämistä, rakenna ja johda
toimintatapaa, jonka avulla asiakaspalautteesta ja – tiedosta jalostetaan
innovaatioita. Houkuttele työntekijät ja asiakkaat mukaan innovointiin. (Innovaatiojohtaminen)
Yksilöiden
innovatiivisen toiminnan on havaittu sisältävän mahdollisuuksien etsimistä,
ideoimista, sosiaalista vaikuttamista, ideoiden arviointia ja testaamista sekä
niiden soveltamista käytäntöön. Johtamisen keinoilla kuten organisaation
strategialla ja organisaatiorakenteella voidaan vaikuttaa innovatiivisuuteen.
Mitä pidemmällä osaamisen johtamisen ”kehitysasteella” ollaan, sitä strategisempaa osaamisen johtaminen on. Edistyneessä osaamisen johtamisessa hyödynnetään aikaisempia osaamisen johtamisen keinoja esimerkiksi henkilöstön koulutustoiminnasta nivoen se organisaation päämääriin ja osaksi innovatiivisen tiedon ja osaamisen luomista. (Salojärvi 2009: 148-149)
Alasoini Tuomo. 2009. Henkilöstön sitoutuminen johtamisen haasteena innovaatiokilpailun aikakaudella. Näkökulmia parempaan työelämään. Tykes. Helsinki. http://www.tekes.fi/Julkaisut/raportti68.pdf Luettu 15.11.2013
Hyrkäs Elina. 2009. Osaamisen johtaminen Suomen kunnissa. Väitöskirja
Lappeenrannan tekninen yliopisto. Verkkodokumentti http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/43678/isbn9789522147172.pdf?sequence=1
Luettu 12.11.2013
Innovaatiojohtaminen. Työterveyslaitos. 2013. Verkkodokumentti. http://www.ttl.fi/fi/tyoyhteiso_ja_esimiestyo/innovatiivinen_tyoyhteiso/innovaatiojohtaminen/sivut/default.asp. Luettu 12.11.2013
Lampikoski Kari -
Emden Jack B. 1999. Johda innovatiivisesti - hyödynnä luovat voimavarat. Wsoy.
Juva.
Salojärvi Sari. Helsitilä. Martti - Salojärvi
Sari.(toim.) 2009. Strategisen henkilöstöjohtamisen käytännöt. Talentum.
Seck Hannele. 2008. Johtamisopit Suomessa taylorismista innovaatioteorioihhin. Helsinki. Gaudeamus
Helsingin sosiaali- ja terveysvirasto.
verkkodokumentti http://www.hel.fi/hki/sote/fi/Uutiset/Strategia+valmistui+-+toimeenpano+voi+alkaa.
17.11.2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti