Ylä-Malmin
peruskoulu valikoitui opinnäytetyömme kannalta ensisijaiseksi vaihtoehdoksi sen
sosioekonomisen aseman vuoksi. Ylä-Malmin ei alueena ole aivan kärjessä eikä
hännillä segregaation näkökulmasta. Kuitenkin alueella näkyy nykypäivän
ilmiöitä monikulttuurisuudesta syrjäytymiseen. Tästä syystä Ylä-Malmin
peruskoulu vastaisi tutkimuksemme näkökulmasta sopivaa koulua. Olemme olleet
yhteydessä koulun rehtoriin ja nyt odottelemme, voiko yhteistyömme käynnistyä.
Olemme
pohtineet osallisuutta yleisesti Suomessa ja Ylä-Malmin peruskoulussa. Teoreettisesti
olemme pohtineet osallisuutta ja syrjäytymistä rinnakkain. Olemme määritelleet
opinnäytetyössämme tärkeimpiä termejä ja sitä, mitä me niillä juuri tässä
opinnäytetyössä tarkoitamme. Esimerkkinä termeistä segregaatio ja osallisuus.
Kohderyhmäksi
valikoitui Ylä-Malmin peruskoulun moniammatillinen henkilökunta. Tutkimusasetelmaa
pohdimme edelleen. Ajatuksenamme on tarjota koululle ja sen henkilökunnalle
kehittämisosaamistamme. Ajatuksenamme on kehittää toimivaa rakennetta koulua ja
samalla tuoda koulutyöhön uutta teoreettista tietoa ja näkökulmaa.
Opinnäytetyömme
prosessinäkökulmasta olemme pohtineet opinnäytetyömme käynnistämistä koulussa
tutkimusklubi tehtävällä ja sen avulla perehtymällä osallisuuteen koulun
henkilökunnan toivomasta näkökulmasta. Tämän jälkeen toteutamme tutkimusosuuden,
jonka suunnittelemme toteuttavamme laadullisena tutkimuksena. Koska
tutkimuksemme pääongelmaksi osallisuuden Ylä-Malmin peruskoulussa henkilökunnan
näkökulmasta, sen rajasi tutkimuksen lähestymistapaa sekä vaikutti vahvasti tutkimusmenetelmän
valintaan.
Haluamme
korostaa sitä, että ihminen on nähtävä tässä tutkimuksessa subjektina ja haluamme
tarjota koulun henkilökunnalle mahdollisuuden tuoda osallisuutta työssään
esille mahdollisimman vapaasti niin, että hän on tutkimuksessa aktiivinen
osapuoli.
Nyt
opinnäytetyössämme on aika suhtautua kriittisesti tietoon ja tutkimuksen
kysymyksen asetteluun. On teoreettisen keskustelun ja pohdinnan aika. Kirjallisuuskatsaus jatkuu ja toivottavasti yhteistyö
Ylä-Malmin peruskoulun kanssa voi käynnistyä.
Nyt
opinnäytetyön sisältöjä tulee pohtia
entistä syvällisemmin. On syytä pohtia teorian laajuutta,
tarkoituksenmukaisuutta sekä sitä, mitä tietoa erityisesti vielä tarvitsemme. Mistä
sitä saadaan? Miten sitä kerätään? Hienoa on se, että prosessi etenee. Nyt
voidaan sanoa, että siirrymme erityiseen suunnitteluun ja toivottavasti meillä
on tammikuussa jo huolellisesti laadittu opinnäytetyön suunnitelma olemassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti